free glitter text and family website at FamilyLobby.com

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, January 10, 2011

Roti Naik + Homemade Serikaya

Salam kasih sayang =)
Bila sebut roti naik teringat anak buah abah namanya K.Ne yg dok kat muar. dia memang terer bab buat roti naik. abah aku punya suke kalo dapat makan roti K.Ne ni. mungkin dari situ timbul minat aku nak terjun ke dunia bakery seawal form 4 dulu. masih teringat lagi abah belikan oven jenama europa untuk aku start berniaga kuih raya dan kek. Terima kasih abah! Terima kasih untuk mak jugak sebab disebabkan motivasinya dan usahanya untuk bawak aku ke kelas baking terbaik mula membuahkan hasilnya sekarang. so, kat sini aku nak sharing few resepi yang aku godek2 dlm internet td utk sumer org cuba. roti naik ni memang famous kat johor. Roti naik buatan K.Ne yang pernah aku makan masa aku kecik2 dulu teksturnya agak lembab dan kurang manis. apa2 pon selagi tak cuba resepi, susah aku nak comparekan kedua2nya. Alamak! teringat pulak masa aku masih sekolah rendah dulu, lepas maghrib je mesti dah dengo cikgu ramli bunyikkan hon "pen-pon"2 dia pusing taman bawak roti. rasanya biasa aje tapi yang istimewanya tu kite dapat tengok cikgu ramli sapu roti panjang tu ngan kaya panas2. ahh! rindunye saat2 itu.. =)

ROTI NAIK (1)
Bahan-bahan:
400 g tepung roti
100 g tepung Hong Kong / tepung gandum
250 ml air
50 g susu tepung
3/4 camca teh bread improver (yg ni resipi asal tak letak)
180 g gula perang (brown sugar) /  120 g gula halus
100 g mentega
11 g yeast segera
1 camca teh esen vanilla
Beberapa titik pewarna kuning

CARA MEMBUATNYA:
  1. Satukan semua bahan2 di atas dalam satu bekas besar, kecuali mentega. Uli hingga menjadi doh, masukkan mentega sedikit demi sedikit sambil terus menguli hingga menjadi doh yang kenyal. Bulat2 kan doh dan biar 45 minit atau naik.
  2. Tumbuk doh untuk membuang udara, bahagikan kepada 16 bahagian yang sama besar, bulat2kan doh dan susun dalam tin yang telah disapu dengan sedikit mentega. Tutup dengan kitchen towel bersih dan biar kan 1 jam atau hingga naik.
  3. Bakar dalam oven pada suhu 190C selama 15 - 20 minit. Sapu mentega pada permukaan roti sejurus dikeluarkan dari oven. Sejukkan sepenuhnya sebelum dihidang.
  4. tips : kalau guna susu pekat manis roti lagi halus dan roti ni teknik dia tak sama dengan roti bun, jadi sesiapa nak cuba tu, tak payah guna langkah tumbuk doh untuk buang udara tu.
  5.  
 Homemade SERIKAYA 
Bahan-bahan :
6 butir telur
3 cawan santan kelapa
450g gula
3 sudu besar tepung gandum
Kaedah penyediaan :
1. Pukul telur dengan 150g gula hingga kembang.
2. Masukkan santan kelapa dan tepung. Kacau rata.
3. Jadikan gula hangus dengan 300g gula.
4. Tuangkan gula hangus ke dalam bancuhan telur dan masakkan di atas api yang sederhana sehingga masak selama lebih kurang setengah jam.


ROTI NAIK (2)
Bahan-bahan :

700g tepung tinggi protein
50g lelemak sayuran
200g air
200g susu cair / susu segar saja
100g gula kastor
1 sudu kecil garam
1 peket kecil yis kering
2 butir telur
sedikit majerin
Kaedah penyediaan :
1. Gaulkan semua bahan di atas. Uli hingga sebati bersama sedikit majerin.
2. Biarkan doh selama 30 minit untuk ia naik sekali ganda.
3. Uli sekali lagi dan bahagikan doh kepada ketulan kecil. Letakkan di dalam dulang pembakar yang telah disapu dengan sedikit majerin.
4. Bakar di dalam ketuhar pada suhu 160 C selama 20 hingga 30 minit. Setelah masak, keluarkan dari ketuhar dan sapukan sedikit majerin di atasnya. Hidangkan bersama kari daging.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...